Färgläran kan grovt delas in i två
huvudområden. Nämligen additivt och
subtraktivt blandad färg. Inom bägge områdena finns vidare en hel rad olika färgsystem
formade efter olika teorier som jag inte ska gå in på
här.
Färg består av ljus med olika våglängd.
Våglängden bestämmer hur vi uppfattar den. D.v.s.
"vilken" färg vi ser. Enkelt kan man kanske säga
att all färg egentligen är färgat ljus.
Additiv färgblandning fungerar som namnet antyder genom att
addera färger (ljus) till varandra. Om man adderar alla synliga
färger på detta sätt så får man vitt.
Subtraktiv färgblandning fungerar förstås också
som namnet antyder, genom att subtrahera färger från
varandra. Om man subtraherar alla synliga färger får
man svart. Eller uttryckt på ett annat sätt, om man tar
bort allt ljus får man svart.
Det finns inga egentliga färger i bemärkelsen "målarfärg",
utan bara olika material som reflekterar olika delar (våglängder)
av det synliga ljuset. Ett blått tyg t.ex. absorberar alla
andra våglängder utom de blå som utgör tygets
"färg". De våglängderna reflekteras nämligen
och når på den vägen ögat. Släck ljuset
i rummet och lys med en röd lampa på tyget så får
det också en annan färg.
I datorvärlden brukar man kalla additiv färg för
RGB eftersom den består av de tre grundfärgern
Rött, Grönt och Blått. Och subtraktiv färg
för CMYK eller CMGS efter Cyan, Magenta, Gult
och Svart. (Cyan, Magenta, Yellow, Black. Att black förkortas
K beror på att B redan är upptaget som beteckning för
blått.). Beteckningen CMYK kommer från repro/tryckeri
världen eftersom det är de fyra färger som vanligtvis
använd i s.k. fyrfärgstryck. (CMYK i datorn är förstås också additiv och visas som RGB så länge den befinner sig på datorskärmen. Det är först det tryckta resulatatet som använder sig av subtraktiv färgblandning i kombination med optisk dito).
RGB finns i flera varianter (se annan artikel för info om detta). Gemensamt för de flesta är att de innehåller fler färger än CMYK. RGB och CMYK (CMGS) förhåller sig till varandra enligt
följande bild:
Så länge man arbetar på bildskärmen med
sådant som ska visas på bildskärmen behöver
man inte bry sig om det här eftersom man aldrig behöver
lämna RGB läget. Det är först när något
ska tryckas med tryckfärger och man därigenom tvingas
översätta additivt till subtraktivt som det kan uppstå
problem.
Processen att översätta additiv färg till subtraktiv (tryckfärg)
kallas färgseparation.
Här uppstår ofta svårigheter mest beroende på
det faktum att det är en fysisk omöjlighet att framställa
absolut rena färger i den "subtraktiva världen".
En tubfärg eller tryckfärg består av flera beståndsdelar
som alla har olika förmåga att reflektera ljus. Den del
av en färg som är själva färgämnet kallas
pigment, men förutom pigmentet består färgen
också av bindemedel, konsistensgivare, olika konserveringsmedel
m.m. Sammantaget blir det ganska långt från den rena
färg som man ser i RGB. Dessutom finns helt enkelt inte alla
färger som pigment utan de flesta måste blandas av andra
färger och kanske med inslag av vitt pigment o.s.v. Kompromisser
alltså.
Förutom allt detta förlorar man också information
vid övergången från RGB till CMYK. En översättning
är ju alltid en kompromiss. Tänk på detta när
du jobbar i Photoshop. Att hoppa från RGB till CMYK och sedan
till RGB igen, innebär att du inte har kvar samma bild som
du hade innan. Vänta tills all bildbehandling är klar
innan separationen eller jobba direkt i CMYK. (Förut ansågs
det inte som "rumsrent" att arbeta direkt i CMYK-läge,
men idag gör många det i alla fall.)
Ska man trycka en bild så uppstår en rad andra problem
(förutom själva färgseparationen) som jag inte ska
gå in på här.
Det får bli ett ämne för en framtida artikel.
|