Aktuellt och ganska aktuellt. (Samt en del gammalt)
2009-11-27
Den enklaste och mest tillförlitliga webutvecklingsverktyget vet ju alla är KREATIWEBB. Nu kan du även få fotograferingstjänst i samband med utvecklingen av din hemsida! Se Kundsidor/Fotografering.
2009-11-25
Skenbild deltar i vanlig ordning i CFF:s samlingsutställning. Vernissage 5/12, CFF:s utställninglokal på Tjärhovsgatan i Stockholm.
2009-11-16
Skenbild blir bildleverantör till ARTINROOMS. Siten öppnar 21/11. Bildförsäljning även genom MIO möbler.
2009-09-18
Skenbild tecknar ramavtal om fastighetsfotografering med Zentuvo Sverige AB.
2009-08-22
Äntligen är sommaren slut och man kan börja se fram emot att se rött igen efter allt det gröna.
På Skenbild återupptas samarbetet med Maincon AB i form av förnyat ramavtal och uppdrag för bl.a. Ericsson.
KREATIWEBB har också vaknat efter sommaren och planerna på världsherravälde är återupptagna.
Uppdatering av bilder på bildbyråerna Matton, Pixonnet, AGE fotostock och Alamy Images pågår...
2009-05-25
Plattform fotografi är ett unikt projekt som kartlägger det samtida fotografiska fältet i Sverige. En liknande granskning av en kulturellt och samhälleligt ledande uttrycks- och kommunikationsform har aldrig tidigare genomförts i Sverige. Det här är en sällsynt kraftsamling för en nationell genomlysning av ett dominerande medium som är enastående i sin komplexitet och bredd. (citat från projektsiten)
Se Skenbilds bidrag här. Titta ofta in på Plattform fotografi. Det tillkommer nya fotografer allt eftersom CFF (Centrum För Fotografi) bjuder in fler och lägger upp deras texter och bilder på siten.
2009-05-24
Matton art har öppnat fotografiavdelning.
Klicka på en bild och prova hur den ser ut i olika ramar. Valen finns till höger om bilden.
2009-04-18
Efter en tids bortavaro från strålkastarljuset är nu FINDUS tillbaka.
Först i en kampanj i METRO 28/4 och därefter på ovanstående websida.
2009-02-05
Ny artikel om bilduplösning mm. Myten om 72dpi.
2008-12-28
Den gamla bloggen blev glömd. Av mig med... Now a new one in Swenglish.
2008-09-16
Matton har utökat sitt sortiment på bildsidan...
2008-01-02
Efter div. påtryckningar...den obligatoriska bloggen (som jag aldrig har tid eller ork att skriva i).
2008-12-16
Skenbilder i T-banan. Foton till Crazy Cangaroos Katthemskampanj producerade av Skenbild.
2007-12-06
Skenbild deltar i CFF:s samlingsutställning. Vernissage 6/12, CFF:s utställninglokal på Tjärhovsgatan i Stockholm.
2006-02-08
Det nedan beskrivna projektet är påbörjat i samarbete med Konstakademien och med stöd från Längmanska kulturfonden. Tyvärr ligger det f.n. och på obestämd tid, i malpåse, p.g.a. resursbrist.
Om du som läser detta är företagare och intresserad av att sponsra konst- och kulturprojekt, så är du välkommen att höra av dig. Kanske kan vi hitta ett samarbete som är till nytta för bägge parter. Observera dock att detta är ett rent konstprojekt och inte kommer att generera någon som helst ekonomisk vinst.
Stockholm 2006-02-08
Ingemar Edfalk
Bruksanvisning till Hagaparken
Projekt "Bruksanvisning till Hagaparken" eller "I Fredrik Magnus Pipers hjärna".
Siktlinje 15-14. Rekonstruktion.
Projektbeskrivning
Projektet syftar till att återuppväcka och upplysa om en av
Hagaparkens ursprungliga funktioner, nämligen att skapa ett slags
levande galleri av "prospekter" eller "taflor".
Dessa "prospekter" eller "taflor" var utsikter, utsnitt
ur verkligheten, som kunde ses från vissa förutbestämda
punkter i parken om man tittade i likaledes förutbestämda riktningar.
Tanken är att dokumentera den funktionen i dagens landskap. Hur ser
det ut i dag om man ser parken som det först var tänkt? Vad
har hänt med parklandskapet och det omgivande landskapet på
220 år? Hur kan detta gestaltas idag? Hur skulle parken sett ut
om den ursprungliga planen hade följts och alla planerade byggnader
hade byggts?
Bakgrund
Tidstypiskt för 1700-talet var en landskapsuppfattning som snarare
utgick från de målade landskapen av Claude Lorrain (1600-1682)
och Nicholas Poussin (1594-1665) än från naturen i sig. Man
kan säga att man strävade efter att få naturen att likna
konsten.
(En kuriositet i sammanhanget är de speciella "Claude-glas"
som fanns att köpa. Ett Claude-glas var en rund eller oval infattad
glaslins, lätt sepiatonad (en del hade olika färger att byta
mellan) och med en svag vidvinkelverkan, som böjde t.ex. ett träd
i blickpunktens yttre gräns in mot bilden. Genom linsen fick man
en färdig inramad landskapsbild. Allt för att få verkligheten
att likna en målning av Claude Lorrain. En annan variant var "svartglas-speglar"
där landskapet speglades i en svart spegel och därigenom förenklades
målerinskt).
Gränsen mellan konst och natur var i det närmaste utraderad
under denna tid och de olika utsikterna i parker av den typ som Hagaparken
representerar, kallades "taflor" och anlades så att så
stor omväxling som möjligt skulle uppstå i galleriet.
Den estetiska medvetenheten inför naturen var mycket hög och
jag tycker det kan vara ett egenintresse i att påminna om detta
och kanske i bästa fall "öppna någons ögon"
för parkens ursprungliga funktion.
Generalplanen
Hagaparken var en av kung Gustav III:s idéer och den bevarade generalplanen
är daterad till 1786 (det finns en äldre också men den
berörs inte i detta arbete). Hagaparken var från början
ett mycket stort projekt med bl.a. ett slott som aldrig färdigställdes
efter skottet på operan 1792. Den engelska parken blev dock färdig
nästan helt enligt planerna.
Landskapsarkitekter var först Fredrik Magnus Piper (1746-1824), den
förste utbildade trädgårdsarkitekten i Sverige (utbildad
i Frankrike, Italien och England), och sedan Jean-Louis Desprez (1743-1804).
Desprez var inte trädgårdsarkitekt utan egentligen teater-
och byggnadsarkitekt men verksam i Sverige som dekormålare för
de kungliga scenerna. Parken gestaltades mer som ett antal kulisser sedan
han tagit över arbetet. Det var dock under Pipers ledning som de
olika utkiksplatserna med dess "prospekter" eller "taflor"
skapades. Pipers egna planerade byggnader uppfördes dock inte, frånsett
den turkiska kiosken. De flesta byggnadsritningar som godkändes av
Gustav III var Desprez´.
Projektets genomförande
Projektet syftar alltså till att återuppväcka parkens
ursprungliga funktion. Tanken är att först identifiera de blickpunkter
som finns inritade på generalplanen och sedan uppsöka dessa
och fotografera i de angivna riktningarna. Bildvinkel och utsnitt ska
fastställas så långt det är möjligt genom forskning
i de handlingar som finns bevarade sedan tiden för parkens planerande.
Dock blir det förstås en tolkning med dagens teknik och utifrån
mina egna tankar om vad jag tror att Fredrik Magnus Piper ville visa oss.
Nästa steg är att identifiera, och i möjligaste mån
visuellt rekonstruera, de byggnader som aldrig blev förverkligade
men som var avsedda att utgöra blickpunkter. Detta arbete är
tänkt som ett försök att med kamerans och datorns hjälp
visualisera hur parken skulle kunnat se ut.
Det är då viktigt att samla allt material i form av ritningar,
teckningar mm. som finns bevarat och använda dessa som förlagor.
Presentation
Bildmaterialet ska sedan sammanställas och presenteras i form av
en utställning och om ekonomin tillåter, en website. Utställningen
är tänkt som en guidad vandring bland de olika "taflorna"
med en kopia av generalplanen i handen. Min tanke är att en vägg
täcks av generalplanen med anvisningar och sifferbeteckningar för
de olika bilderna. D.v.s. var fotografen befann sig och i vilken riktning
fotot är taget (siktlinjen på generalplanen) samt bildvinkeln.
Vid varje "tafla" finns en mindre bild av hur den ser ut idag
samt en hänvisning till två större bilder som man får
uppsöka själv i utställningslokalen. Dessa två bilder
är dels det verkliga fotot av siktlinjen och dels den rekonstruerade
bilden.
Papperet man får i handen (bild 1.) är som nämnts en mindre
kopia av planen och visar bara sifferbeteckningarna. Utställningsbesökaren
kan sedan ta med sig papperet hem och kanske själv åka ut till
Hagaparken för att se "taflorna" i 2004-version, på
riktigt. I olika väder, tider på dygnet och årstider.
Utställningen tar alltså egentligen aldrig slut utan fungerar
mer som en början på något man själv kan fortsätta.
I anslutning till detta bör också en eller flera stationer
med QuickTime-VR filmer av de olika (17 st.) fotograferings platserna
med inlagda hänvisningar till sifferkoderna på planen, vara
uppställda. Detta för att göra det lättare att orientera
sig i parken.
Tidsplan I det första skedet (som denna beskrivning gäller) ska alla fotograferingstillfällen vara under våren/försommaren xxxx och xxxx med vidare arbete under sommaren/hösten/vintern enl. det nedanstående. Går allt bra och intresse finns så kan jag tänka mig att fortsätta med fotograferingar under olika årstider och olika tider på dygnet för att på så sätt hålla utställningen levande. Ett sådant förfarande skulle passa bra in om den slutliga presentationen blir i form av en website. I så fall skulle man kunna följa parkens utveckling och ev. skriva ut "bruksanvisningen" för att ha med vid ett eget besök.
Februari - Mars:
Förberedelser, forskning och rekognosering. Förberedelser för
presentation.
April - Juli:
Fotografering på plats. Bildbehandling.
Augusti - Mars:
Fortsatt fotografering. Bildbehandling, perspektivteckning från
originalritningar, framtagning av digitala original och tryck/utskrift,
montering mm. ev. QTVR-produktion.
Våren - hösten:
Utställning ~ Website i mån av tid och pengar.
Budget
Budgeten finns inte med i denna webversion. Är du företagare
och intresserad av att sponsra detta projekt så skickar jag en annan
version av planen komplett med budget.
Ingemar Edfalk
|